torsdag 16 augusti 2012

Sahl Hasheesh

Sahl Hasheesh heter stället vi bor på i Egypten. Det var inte så många ställen man kunde åka till i Egypten på sommaren. Det är ju varmt... Men i vattnet är det skönt och det är ju därför vi är här. Denna bild har jag tagit och skadade mig. Andades ut och sjönk utan att jag märkte det (tittade för mycket uppåt, som ni ser på bilden). Jag stötte benet mot en "fire-coral" och fick ordentligt ont. Man kan likna det med en ordentlig brännässla. Sista bilden är tagen sen svullnaden redan lagt sig.
Denna bild tog Karim, "divemastern". Per och en muräna. Här ser man så stora de kan bli. Vi tog på en muränas svans (man ska inte röra i djuren, men Karim "kände" denna muräna). Den är slät och halkig att ta på.
På vårt andra dyk gav jag mig in i fotograferandet igen. Här en clownfisk som bet Per i fingret. Vi kom nog för nära. Ni kan se fiskens barn nedanför dess mage, så den skyddade säkert den. Tyckte att de hade en fin lägenhet också... Alla de där blåsorna bakom fisken är där de höll till. Fint :)
Utslagen på mitt ben... (Per fotade). Idag åkte vi förresten en större båt än tidigare dagar. Det var fullt med folk, mest snorklare och såna som gärna åkte båt för svalkan. Fin tur i alla fall. Vi pratade mycket med en tysk som verkade ha sett allt som är värt att se i havet. Men så hade han dykt i över 30 år. Än har vi inte fått se haj, chansen är nog inte så stor när det är så mycket folk på turerna.

Inga kommentarer: