tisdag 20 november 2012

Hälsobröd

I ett tidigare blogginlägg sa jag att jag skulle lämna ut recept på ett bröd om jag tyckte det var gott. Och ja, det var väldigt, väldigt gott och saftigt. Decemberbrödet har fått en hård konkurrent. Man behöver knappt pålägg...

Ingredienser:
1 liter fil (jag använder lättfil, men det går säkert med vilken fil som helst. Ett bröd gjorde jag med laktosfri fil)
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
2 dl rågsikt
2,5 dl havre- eller rågkross (jag använde havre)
1,75 dl rågmjöl
2,5 dl vetegroddar
1,5 dl vetekli
3 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl (men jag tror jag använde lite mindre)

1. Blanda alla ingredienserna ordentligt. Ta gärna i russin (det gjorde inte jag) efter tycke och smak. Det blir en ganska lös deg.
2. Fördela degen i två stycken 1,5 liters smorda och "bröade" formar. Jag "bröade" med sesamfrön.
3. Grädda 60 minuter i 175 grader och sedan 15 minuter i 150 grader. Färgen blir ungefär som mörk mjuk pepparkaka. Låt svalna på galler under bakduk.

Jag satte havrekrossen i blöt över natten, vilket gör att man kan använda mindre vetemjöl och brödet blir saftigare. Det var inte i grundreceptet, men trots att jag inte hade gjort brödet innan så kände jag för att experimentera lite... och det blev ju lyckat :) När jag gjorde brödet så använde jag bara en 1,5 liters form och en kvart längre tid på slutet. Det var dock inte så lyckat, då degen jäste över. Det blev ett väldigt stort bröd. Så 2 formar är att föredra (säger jag utan att ha testat, men grundreceptet är ju så). 

Inga kommentarer: