söndag 1 februari 2015

Helgen som gått

Så har denna helg gått (för snabbt, som vanligt). Jobbade inte hela fredagen då läget var akut att skotta hundstallets tak. Stort tak med enorma mängder snö och inte så stadiga takstolar (enligt min lekmannabedömning). Orkade inte skotta hela taket fredagen, så lördagen fortsatte jag och fick hjälp av Per. Hundarna hjälper såklart till också, men mer som sällskap. Idag blev det ytterligare takskottning på huset. Tre timmar var jag uppe på taket och har då bara skottat bort i vinklarna så att det ska kunna rasa den dag det blir lite blida. Per skottade på backen. Jag hade rep runt mig då taket både är högt och brant. Kan i alla fall konstatera att jag har ont i axeln nu, men det är rätt litet problem. Jag är mest oroligt för Kokkos och Tinos just nu. De brukar alltid vara vänner, men idag när de skulle springa in för att äta middag så råkade de i gräl på altanen. Jag slet isär dem, kanske dumt... det kan bli värre sår om de bitit sig fast då. Tinos skrek och verkade helt chockad efteråt. Hon hade ett litet sår på frambenet, typ tricep. Efter lite rakning, sköljning och bandagering så verkade Tinos helt okay och ingen smärta längre. När vi undersökte Kokkos så hade hon tre sår på huvudet. Ett vid ena örat och två mitt på huvudet (som vi höll på missa). Alla sår fick samma behandling som Tinos sår. Jag konfererade med jourhavande veterinär också för att vara säker på att vi inte behöver komma akut på en söndag. Hon tyckte vi skulle avvakta och kanske behövs inte besöket alls, men ibland är det lika bra att ta dem till veterinären för att lugna sig själv.
En ovanlig händelse idag var att det körde upp en nogatbrun volvo v70 på vår gård. Ett par stycken som skulle sälja termounderställ. Såg inte ut att vara så mycket grejor i bilen och de var inte ett dugg påstridiga när vi sa nej tack till att köpa. Det har hänt så mycket kring Arvidsjaur på sistone så man blir lite misstänksam att det är "rekare" för senare inbrott. Kanske det var det, kanske inte...
Har ätit gott i helgen! Fredag på Laponia... vilken mat! Vilken service! Mycket positivt överraskad :) Palt hos mor och far lördag! Finns ingen bättre palt än mammas! Ikväll renskav hemma, det är inte dumt det heller. Mycket fysisk aktivitet och mycket mat, det sammanföll ju riktigt bra. Hade jag orkat hade jag gärna sprungit också, men jag är rätt slut som artist. Nu är det bara att "njuta" av söndasångesten (som i och för sig startade lördag morgon) och köra på en vecka till innan ny helg. Jag längtar efter en tält-tur med hundarna så jag hoppas att det inte snöar nästa helg också. Over and out!

1 kommentar:

Maria sa...

Hoppas det löser sig fint med hundarna och att de inte ryker ihop igen.
Kommer ihåg när vi var på laponia i kåtan och käkade, det var mysigt:)
Kram