söndag 20 juli 2014

Hiilima och Tinos

Det är så roligt med våra nya hundar, Hilima och Tinos. Fungerar bra med de gamla rävarna även om jag får säga till Kokkos ibland att inte bitcha sig mot Hiilima. Hilima är liten och nätt tik, född i Finland men flyttade till Jokkmokk. Vi hade henne på prov i vintras, då hon smet. Vi fick en chans till och det har gått jättebra. Kanske till viss del att vi tog med en kompis till henne, Tinos. Hiilima är så glad och rolig, men ibland lite skygg mot främmande.
Denna bild har Per tagit
Tinos är en riktig arbetshund. Hon är dragare ut i klospetsarna, kan man säga. Så efter en kvällspromenad är det bra att hon kan svalka sig då hon tar i mest av alla. Hiilima gillar inte när Tinos kommer för nära henne när vi är inne, men annars verkar de vara rätt så bra kompisar. Trevliga hundar på helt olika sätt. Tinos skulle man ibland kunna tro vill vara knähund, riktigt gosig... för att i nästa stund vilja gå för sig själv och vila.

3 kommentarer:

Maria sa...

Fantastiskt att hundar kan ha så olika oersonligheter:)

Anonym sa...

Hej
Ett tag sen jag var in här. Fina och kul bilder som vanligt. Tänkte på er när jag var på en hundkurs i Norge. För Norsk älghund. Och min jaktkompis har nu en valp. Vi är ju bara två jägare i det stora stokkelandet. En otrolig upplevelse med kursen och tur att vi for dit. Vi hade förstört hunden på en gång utan det.
Kallas också för tyst älghund. Bandhund. Skäller inte. Som en spets i storlek, lite högre i manke..typ.¨.- svart. Kallas också svart älghund. (se film på yuotube) Nu funderar jag själv på en sån. En tuff typ det där. Fick gå med en sån där. Det var otroligt att gå med en sån hund och när den fick upp älg.
När väl hunden lyfte huvudet i vindriktningen och bandet till selen sträckte sig en aning..och sen är det en alldeles för lång berättelse att förklara hur vi kom till älgen och sen. Jag är ju och har alltid varit en hundmänniska,,haft jakthundar o s v. Men på grund av att min son fick en cp skada som gör att han inte är så bra på höga ljud så har det varit omöjligt. Jag menar..jakthundar skäller. Det här var en ny upplevelse. En hund man jagat hur länge som helst med i NOrge. Men här är helt okänd. Finns visst tre i Norrbotten som man tror är jakthundar. Har börjat importeras till jägare inom vargrevir i mellansverige. Just på grund av att det är en bandhund. Den går också på björn vilket vi fick veta att man i början ska veta så man tar det i beaktning. En intressant hund i alla bemärkelser alltså.
Fanns väldig få valpar i Sverige i år och vi fick en av de få, och av de få som är av jaktgener. Den är helt sagolik, valpen som redan nu är rätt stor. Den var på tivoli i helgen som var och man såg att den ville åka karusell. Helt sjukt tuff och lugn. Tycker om människor och andra djur. Vi var i Norge i maj på kursen och hämtade valpen i samma veva.
Det gjorde mycket också att en av de som höll i kursen också var den som sålde valpen. Han fordrade också på att vi skulle bo hos dom en natt innan vi for med valpen. Man blev imponerad av en sån entusiasm. Och dom ringer hela tiden för att få veta vad som händer med hunden. Ok..nu vilar ett stort ansvar på oss att för norrbottningar visa vad den går att få att göra. Och naturligtvis har jag beställt en hund från samma ställe. Vi har bett dom komma med sina hundar på jakt hos oss. Rätt lätt att bestämma när man bara är två i jaktlaget:) Annars har vi bara skjutit alla älgar på lock. Och det har gått bra. Det kan man fortsätta med även med en Svart älghund. HM..förlåt eller ha överseende med min entusiasm..jag gillar ju alla hundar men nu blev jag fast av många orsaker. Ville bara som kuriosa säga det då jag tänkte på er och eran kärlek till hundarna.
Med vänlig hälsning och nu behöver man inte ens hoppas på att ni ska få en bra ledighet i sommar...för det har ni väl:) /-Anders G

Bjelfen sa...

Men så intressant med den tysta älghunden! Förstår din entusiasm :) Även om jag själv inte är jägare så är jag uppvuxen med älghundar, men då skällande. Typ jämtar och blandningar med jämte. När jägaren (min far) började höra allt sämre så började sista hunden att studsa istället för skälla... kan han ha fattat att pappa ändå inte skulle ha hört? Ganska otroligt i alla fall :)
Jag hoppas också vi får en bra ledighet, första semesterdagen idag och värmen gör mig helt matt... Imorgon blir det bad med hundarna :)