söndag 17 juni 2012

Wilderness First Aid

Nu är jag hemma efter intensiva dagar i Saltoluokta i "Wilderness First Aid"-utbildning. Här är en av våra patienter som inte ser riktigt frisk ut. Har inte tagit bilder under själva utbildningen, då jag ville koncentrera mig på just lärandet. Många, många övningar och teori. Riktigt lärorikt, så nu tror jag att jag inte skulle stå handfallen vid en olycka ute i fält. Hjärt- och lungräddning ingick i det hela och där även hjärtstartare. Så bra att ha fått testat en sådan, då jag inte förstått att vem som helst egentligen ska kunna använda en sådan. Den säger hela tiden vad man ska göra. Vi har fått lära oss så otroligt mycket....patientundersökning, magkramper, vrickningar, urledvridningar, infektioner, brännskador, allergier, nedkylning etc. Mycket som kan hända ute i fält.
Lördag-kväll följde jag med på en kvällsvandring med många av de övriga deltagarna i kursen (och ett par andra besökare i Salto). Riktigt fint väder hade vi.
I rött och rosa är vår NOLS-instruktör, Lena Conlan. Otroligt inspirerande och kompetent kvinna.
En vit ren hälsade på för lite frukost på Salto. Grönt, saftigt fjällgräs :) För övrigt så var det riktigt god mat på fjällstationen.

3 kommentarer:

Marit Johansson sa...

Vilken underbar miljö att kursa i!

Bjelfen sa...

Ja, det var verkligen toppen :)

Matti sa...

En kurs som jag verkligen oxå kan rekommendera.
...men man förstår att det kan hända mycket där ute...nästan sp man funderar på hur klokt det är att inte bara sitta hemma... ;-)