onsdag 5 oktober 2011

Underställ

Merinoull-underställ har jag en hel del erfarenhet av och har provat flera olika märken. Akla är ett norskt märke, tillverkad av Troll Tekstil AS. Tyvärr tror jag märket är utgående, då jag sett Northstar har utförsäljning av märket. Jag har varit supernöjd med deras tunna underställ. Fungerar både under jeansen och som värmande på olika vinteraktiviteter. Inget kli, skön kvalitet och hållbar. Har bara provat den tunna kvaliteten. Jag tror Aclima är en ersättare för Akla. Har vänner som gillar det märket mycket, men jag har tyvärr inte testat det än...



Woolpower har många varma och sköna plagg, men ull-frotté är tyvärr lite känsligt och går lättare sönder än andra merinoull varianter. Ofta händer det när något fastnar i maskorna. Jag kan ändå varmt rekommendera märket om man är lite försiktig, då det är varmt och skönt. Finns i flera olika tjocklekar och de har även balaklava som är suveränt att ha på sig när man är ute kalla vinterdagar. Skyddar ansiktet mycket skönare än balaklava i syntetmaterial. Välj en mindre storlek än du tror på underställen!


Sen har vi Lundhags... jag har har provat flera underställ från dem i flera år. Även deras nya, tunna, kvalitet som boxertrosor. Eftersom jag använt underställen i massor av år och de håller fortfarande, så kan jag bara säga "vilken kvalitet". De kan dock ha blivit lite "sladdriga" genom åren, men värmer fortfarande. Boxertrosorna är också riktigt sköna att ha på fjällvandringar och vinterturer.







Sist, men inte minst, så har jag erfarenhet av Devold. De är riktigt varma och sköna. Jag är mycket nöjd med kvalitén, tycker de håller formen riktigt bra också. Det ställ jag har känns ha en tätare kvalité än de övriga ställen och jag tycker det känns lite varmare på grund av det. Även om det är mellanrummet som ska värma. Har dock bara använt det ungefär ett år, så jag har inte så lång erfarenhet av det. Har inte sålts så länge i Sverige. Jag fick det från Devold direkt från Norge.

Allmänt om merinoull är att det inte kliar. Om man är superkänslig så kan man prova att tvätta en gång innan användning. Ull har en antibaktriell funktion och gör att plagget inte börjar lukta som syntet lätt gör. Man kan faktiskt använda samma underställ flera dagar även om man svettas. Dessutom värmer ull även när det blir fuktigt, vilket är en ytterligare fördel. Sen jag började med merinoull-underställ så har jag inte velat ha något annat underställ. Finns, enligt mig, inget bättre! De plagg jag har skrivit om går att tvätta 40 grader. En nackdel är att ylle inte torkar lika snabbt som syntet... men det tar jag gärna med alla de fördelar det ger. Tänk på att kontrollera att leverantören inte använder mulesing, vilket är plågsamt för fåren. Jag kan inte garantera att de är utan mulesing, då de är köpte innan det kom ut till allmänheten hur fåren behandlas. Idag skulle jag inte köpa ett underställ utan att ha kontrollerat...

1 kommentar:

Fia sa...

Ser fina ut har ej velat prova sedan det kom larm om dessa stackars djuren. får kanske tänka om.